Bewonersvergadering: Fiets-o-strade

De provincie Antwerpen legt een noord-zuid fietsverbinding aan tussen Antwerpen en Mechelen langsheen de spoorlijn. Deze fiets-o-strade zal ook Duffel doorkruisen en is opgedeeld in drie segmenten. Segment 1 loopt van de grens van Sint-Katelijne-Waver tot aan het station van Duffel. Segment 2 volgt de Spoorweglaan. Het derde segment gaat van aan de Spoorweglaan tot aan de grens met Kontich. De werken voor het eerste segment worden reeds uitgevoerd. Het tweede segment maakte deel uit van de heraanleg van de Spoorweglaan, waarbij deze doorgetrokken werd tot aan de Rechtstraat. Voor het laatste segment organiseerde de gemeente Duffel samen met de Dienst Mobiliteit van de provincie Antwerpen op 9 september een info avond in de bovenzaal van de bibliotheek, waarop alle inwoners welkom waren.

Wat is nu eigenlijk een fiets-o-strade? Het zijn langeafstandsroutes, soms ook non-stoproutes of fietssnelwegen genoemd, die de fietsers zo snel mogelijk naar hun bestemming willen brengen. Snelheid, veiligheid en comfort staan hierbij centraal. Deze fietspaden zijn vooral functionele wegen. Dit wil zeggen dat zij eerder bedoeld zijn voor bijvoorbeeld een vlot woon-werkverkeer, dan als onderdeel van een fietsroute met fietsknooppunten.
In Duffel zal deze fiets-o-strade lopen langsheen de spoorlijn 25/27 Antwerpen-Mechelen. Aan de Rechtstraat zal de bestaande brug gebruikt worden om de spoorweg te kruisen. De Klokkenstraat zal ondertunneld worden.
Met deze verbeterde fietsverbinding, creëert men een rechtstreekse aansluiting met o.a. het ziekenhuis, het zwembad, het sportcentrum en de scholen in Duffel West. Via aansluiting op andere fietspaden wordt een onrechtstreekse fietsverbinding gevormd met de scholen in Duffel Oost, fuifzaal @ De Locht, de markt en de bibliotheek.
De fiets-o-strade zal een breedte hebben van 3 meter. Tussen het fietspad en de spoorweg wordt een veiligheidszone voorzien van 1 meter. Aan de andere kant komt er ook een strook van1 meter met daarop ruim voldoende verlichting. Er wordt ook bewegwijzering voorzien en overzichtsborden, zodat het duidelijk is waar men zicht bevindt en hoeveel afstand er nog moet afgelegd worden om de bestemming te bereiken.
Het totale kostenplaatje wordt geraamd op 1.270.000 euro. Deze prijs is inclusief BTW, maar de verlichting is hierbij niet in rekening gebracht.
Voorlopige timing:
Najaar 2010: Aanvraag vergunningen, zoektocht naar een aannemer
Voorjaar 2010: Grondverwerving
Najaar 2010: Start van de werken.
In het najaar van 2012 zouden de werken klaar moeten zijn.
Tijdens de aanbouw van dit traject zal er slechts geringe hinder zijn door werfverkeer. Tijdens de bouw van de tunnel onder de klokkenstraat wordt er een omleiding voorzien.

Voor verdere vragen of opmerkingen kan u terecht bij Steunpunt Fiets, dienst Mobiliteit provincie Antwerpen.
Katrijn Vercammen
Tel: 03 240 66 25
e-mail: steunpuntfiets@admin.provant.be
website: www.provant.be/mobiliteit/fietsen